شنبه - چهارشنبه 20:00 - 12:00 051-38444602 info@drmaryamrahmani.com

همه چیز درباره بلیچینگ

شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۰
علمی

فهرست مطالب:

  • بلیچینگ دندان چیست؟
  • سن مجاز برای انجام بلیچینگ
  • بلیچینگ مناسب چه افرادی است؟
  • ویژگی های هوم بلیچینگ و آفیس بلیچینگ
  • نحوه انجام بلیچینگ دندان
  • مواد مورد استفاده در بیلیچنگ دندان
  • مراقبت های بعد ازانجام بلیچینگ دندان
  • مزایای بلیچینگ دندان
  • معایب بلیچینگ دندان
  • هزینه بلیچینگ دندان

بلیچینگ دندان چیست؟

بلیچینگ دندان درواقع همان سفید سازی دندان ها است.ما دراین روش تنها می توانیم تغییر رنگ ایجاد نماییم نه تغییر فرم و شکل.به کمک بلیچینگ هر فرد می تواند بد رنگی دندان هایش را رفع نماید و دندان های سفیدتر و درخشنده تر داشته باشد. دراین روش بسته به جنس دندان های هر فرد و میزان تیرگی دندان ها،تا دو الی سه درجه دندان ها تغییر رنگ خواهند داشت.

توجه داشته باشید که دندانپزشک معالج شما، لازم است برای حصول نتیجه بهتر، علت تغییر رنگ دندان شما را بررسی کند. چرا که تشخیص وی در انتخاب بهترین راهکار درمانی و حصول درمان موفقیت آمیز بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

 

سن مجاز برای انجام بلیچینگ:

بلیچینگ دندان برروی دندان های شیری توصیه نمی شود،لذا از بلیچینگ دندان برروی دندان های شیری پرهیز نمایید سن شروع رویش دندان های شیری از 12 سال به بعد است.پس از این سن کلسیفیکاسیون مینای دندان تا دو سال دیگر پس از رویش آخرین دندان های دائمی طول می کشد. بنابراین، انجام درمان سفید کننده قبل از این می تواند باعث آسیب دندان شود. با این محاسبه حداقل سن برای انجام بلیچینگ 16 سال است اما این بدان معنی نیست که انجام بلیچینگ در این سن حداقلی هم بدون عوارض خواهد بود به عبارت دیگر ممکن است منجر به جلوگیری از رشد ایده آل دندان ها شود.

 

بلیچینگ مناسب چه افرادی است؟

با در نظر گرفتن مطلب گفته شده در بالا (در رابطه با سن مجاز برای انجام بلیچینگ) ،برای بزرگسالان بالای 18 سال و با توجه به نظر دکتر به نوع درمان بلیچینگ برای افرادی که بدنبال تغییر رنگ و روشن تر شدن دندان های خود می باشند مناسب می باشد.

 

انواع روش های بیلیچینگ دندان:

به صورت کلی برای سفید سازی دندان ها (بلیچینگ) دو روش وجود دارد:

1.بلیچینگ در مطب دندان پزشکی یا (آفیس بیلیچینگ): اولین روش در مطب دندانپزشکی توسط دندانپزشک انجام خواهد شد،دندانپزشک مواد سفید کننده بلیچینگ را با غلظت بالا بر روی دندان های بیمار قرار می دهد.اگر دندانپزشک مهارت کافی را نداشته باشد و از مواد سفید کننده بلیچینگ به درستی استفاده نکند، ممکن است برای دندان ها و لثه حساسیت ایجاد شود که البته به مرور زمان رفع می گردد.انجام کامل بلیچینگ در این روش معمولا دو تا چهار جلسه طول می کشد و هر جلسه هم حدودا 30 الی 60 دقیقه زمان می برد.

 

2.بلیچینگ در منزل یا (هوم بلیچینگ): این روش در منزل توسط بیمار و زیر نظر دندانپزشک صورت می گیرد. در ابتدا دندانپزشک از دندان های بیمار قالبی تهیه کرده و آن را برای ساخت پلاک مورد نظر به لابراتوار ارسال می کند. در آن جا با در نظر گرفتن فضای بین دندان ها، تری پلاستیکی درخواستی ساخته می شود. این روش به زمان بیشتری نیاز دارد و حدود 1 ماه طول می کشد در مواردی هم بسته به نظر دندان پزشک مدت زمان بیشتری تا حصول نتیجه مورد نظر نیاز است.

 

ویژگی های هوم بلیچینگ و آفیس بلیچینگ :

سفید کردن دندان در مطب توسط دندان پزشک انجام می شود و نتایج حاصل از سفید کردن حرفه ای در مطب بهتر است زیرا دندانپزشکان از ژل های سفید کننده با غلظت بالاتر استفاده می کنند. نتایج حاصل از سفید کردن حرفه ای در مطب بهتر است.نتایج بلافاصله قابل مشاهده خواهد بود، اگرچه اثر کامل درمان تا چند روز دیده نمی شود.سفید کردن دندان در خانه یک جایگزین برای سفید کردن دندان های حرفه ای است و معمولا سفید کردن در خانه هزینه کمتری نسبت به راه‌حل‌های حرفه‌ای دارد و همچنین به‌جای تعیین وقت ملاقات با دندان‌پزشک، به راحتی آن را خودتان انجام دهید. همانطور که گفته شد، محصولات سفید کننده خانگی دارای غلظت کمتری از پراکسید هیدروژن هستند، به این معنی که ممکن است همان درجه تغییر سایه را که شما از سفید کننده های حرفه ای دریافت می کنید، ارائه ندهند.

 

نحوه انجام آفیس بلیچینگ (بلیچینگ در مطب دندان پزشکی):

قبل از شروع درمان، برای اینکه رنگ قبل و بعد دندان ها مقایسه شود، رنگ دندان های اولیه مشخص می شود. در ادامه برای پاکسازی پوسیدگی های دندان، پولیش کردن دندان ها انجام می شود. پس از آن، دندانپزشک رترکتور های دهان یا دهان باز کن را برای دید بهتر، در دهان بیمار قرار می دهد. همچنین برای اینکه از چشم، لثه و لب بیمار محافظت شود، از عینک مخصوص و محافظ لثه استفاده می کند. در ادامه ژل سفید کننده را روی دندان ها قرار داده تا ماده ای به نام کاربامید پراکسید و یا هیدروژن پر اکسید آزاد شود. این ماده 3 یا 4 بار در مدت 15 تا 20 دقیقه بر روی دندان ها باقی می ماند و در انتها دهان با آب زیاد شسته می شود.

نکته ای که حائز اهمیت است این است که به دلیل شیمیایی بودن این مواد، هرگز نباید تماسی بین این مواد شیمیایی با لثه و صورت ایجاد شود.

 

نحوه انجام هوم بلیچینگ دندان(بلیچینگ در منزل):

در ابتدا بیمار برای تهیه قالب به مطب دندانپزشکی مراجعه می کند. دندانپزشک بعد از تهیه قالب از دندان های بیمار، آن را برای ساخت تری پلاستیکی به لابراتوار می فرستد و در جلسه دوم بیمار تری را از دندانپزشک دریافت می کند تا ادامه درمان را در منزل انجام دهد. مراحل انجام در منزل به این صورت است که اول باید دندان ها مسواک زده شود و نخ دندان کشیده شود تا هیچ جرم و پلاکی در بین دندان ها باقی نمانده باشد. پس از آن ژل سفید کننده به صورت یک قطره داخل تری ریخته شده و در آن پخش می شود. بیمار باید توجه داشته باشد که ژل از کناره های قالب بیرون نزند و به درستی روی دندان ها قرار بگیرد. این قالب حدود 15 دقیقه بر روی دندان ها باقی می ماند. زیاد ماندن ژل بلیچینگ روی دندان، تاثیری برای سفید کردن نخواهد داشت. در صورتی که مقداری از ژل از قالب خارج شد، بیمار می تواند آن را با مسواک خشک و با انگشت پاک کند. شاید در این مرحله لثه ها سفید شود که هیچ نگرانی ای از این بابت وجود ندارد. در انتهای کار و بعد از برداشتن قالب از دهان، بیمار باید دهان و لثه خود را بشوید.

 

 

مواد مورد استفاده در بیلیچنگ دندان:

محصولات بلیچینگ حاوی پراکسید (هیدروژن پراکسید یا کاربامید پراکسید) هستند .هیدروژن پراکسید عامل سفیدکننده واقعی است،درحالی که کاربامید پراکسید به پراکسید هیدروژن تجزیه می شود.واین محصولات هم لکه های سطحی و هم لکه های عمیق روی دندان ها را از بین می برند و می توانند باعث روشن تر شدن دندان ها از سایه طبیعی خود شوند.

 

 

مراقبت های بعد ازانجام بلیچینگ دندان:

چه از سیستم سفید کننده دندان در منزل استفاده کنید و چه دندان های خود را توسط دندانپزشک سفید کنید،پس از انجام بلیچینگ شما به یک روال مراقبات های پس از آن نیازدارید، دندان ها دارای لایه ای به نام لایه اکتسابی هستند که برای محافظت از قسمت های حساس تر طراحی شده است. با این حال، اینجاست که لکه ها ظاهر می شوند. سفید کردن دندان و تمیز کردن دندان این مانع را، البته به طور موقت، از بین می برد و در این فرآیند منافذ مینا را باز می کند. 24 ساعت طول می کشد تا لایه بازسازی شود و به همین دلیل، طول عمر سفید کننده به 48 ساعت بعد از عمل بستگی دارد از این رو مراقبت و نگهداری  از دندان ها 48 ساعت اولیه پس از انجام بلیچینگ بسیار ضروری است،لیست زیر موارد مورد پرهیز بعد از انجام بلیچینگ است:

  • از مصرف مواد اسیدی مانند نوشابه، ترشیجات و مرکبات مانند پرتقال و لیمو اجتناب کنید. 
  • همچنین از غذاهایی که به راحتی لکه ایجاد می کنند مثل (قهوه ،چای ها،شکلات ها و...) اجتناب کنید.
  • از مصرف خمیر دندان های رنگی، محصولات تنباکو و سیگارهای الکترونیکی خودداری کنید.

 

در این مرحله دندان های شما در برابر لکه و پوسیدگی آسیب پذیر هستند. مصرف این موارد نه تنها اثرات روش سفید کردن را خنثی می کند، بلکه می تواند دندان های شما را برای آسیب های طولانی مدت نیز آماده کند.

در 48 ساعت اول پس از انجام بیلیچینگ چه چیزی می توانید بخورید؟

در حالت ایده آل، هر چیزی که سفید یا رنگ روشن و غیر اسیدی باشد،باعث کمترین میزان احتمال ایجاد لکه برروی دندان های شما می شود. مطمئن شوید که خوراکی های مورد مصرفتان منبع کافی از(شیر،پاستا،برنج،گل کلم،تخم مرغ،ماهی،سینه مرغ بدون پوست،سیب زمینی ها،توفو،ماست،نان،بلغور جو دوسر،پنیر کوتاژو...) باشد.

اگر چیزی تیره رنگ می خورید، حتما بعد از آن دهان خود را بشویید و دندان های خود را مسواک بزنید. اگر در سفر هستید، در عرض 20 دقیقه پس از اتمام وعده غذایی، مقداری آدامس بدون قند بجوید.

جدا از نوع غذا،به دمای آن نیز فکر کنید. دندان هایی که به تازگی سفید شده اند ممکن است به شدت به احساس گرما و سرما حساس باشند. از هر چیزی بیش از حد افراطی در هر دو جهت اجتناب کنید و فعلاً از خمیر دندان ضد حساسیت استفاده کنید.

 

مزایای بلیچینگ دندان:

  • داشتن یک لبخند روشن تر:یکی از مزایای انجام یک بلیچینگ حرفه ای این است که بلافاصله بعد از انجام آن صاحب لبخندی درخشان تر و زیبا تر خواهید شد.
  • افزایش عزت نفس: دندان های ناخوشایند ودارای رنگ تیره احتمالا باعث می شود از نشان دادن لبخند خود خجالت بکشید. از آنجایی که لبخند زدن در واقع باعث می شود احساس خوبی نسبت به خودتان داشته باشید، این می تواند عزت نفس شما را به شدت کاهش دهد. بنابراین، برای بازگرداندن لبخند به شما، سفید کردن دندان های حرفه ای اعتماد به نفس شما را نیز افزایش می دهد.

  • سلامت دهان و دندان بهتر: هنگامی که یک متخصص لکه‌های دندانی را حذف می‌کند، سلامت و استحکام دندان‌های شما را تقویت می‌کند، که احتمال پوسیدگی و بیماری لثه ناشی از تجمع پلاک را کاهش می‌دهد.

  • رویه سریع:دربین تمامی روش های موجود در جهت افزایش زیبای ،موثرترین و سریع ترین روش ،انجام بلیچینگ است.طی یک الی سه جلسه (بسته به نظر دندانپزشک) یک ساعتی بیشترین تغییررا تجربه خواهید کرد.

  • ایمنی درمان در بلیچینگ:بسیاری از درمان ها باعث آسیب شدید به لثه و مینای اطراف دندان شما می شود،اما بلیچینگ در بین تمامی روش های مرسوم در حوزه زیبایی کم خطرترین و ایمن ترین روش موجود می باشد.

  • مقرون به صرفه بودن: روش های زیادی در بازار پزشکی در حوزه زیبایی وجود دارد بااین حال با انجام بلیچینگ با کمترین هزینه ممکن بهترین نتیجه را خواهید گرفت.

 

هزینه بلیچینگ دندان:

موارد بسیاری در هزینه بلیچینگ دندان موثر است.مواردی چون نوع بلیچینگ (آفیس یا هوم بلیچینگ) نوع مواد مصرفی،هزینه دستمزد دندانپزشک و....تمامی موارد بالادر قیمت نهایی بلیچینگ موثر خواهد بود در نتیجه برای آگاهی دقیق از هزینه ها با یک جلسه معاینه در کلینیک دندانپزشکی دکتر مریم رحمانی به پاسخ سوالات خود خواهید رسید.

 

برای رزرو نوبت اینجا کلیک کنید!

.

تیم محتوا

در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد وزمان مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد.

مطالب مرتبط

جرم گیری دندان و (بروساژ)

شنبه ۱۱ دی ۱۴۰۰